روش تحقیق فراتحلیل 4

توجه ) پیوست ؛ مثال :     

افول دین‏دارى و معنویت در ایران: توهم یا واقعیت(تأملى در یافته‏هاى پژوهشى) محمدرضا طالبان(1)

چکیده: افول دیندارى و معنویت در میان جوانان ایرانى مدتهاست موضوعى جدلى براى ابراز دیدگاههاى متفاوت و متعارض در سطح جامعه شده است. برخى مطالب و گفتگوهاى موجود در مطبوعات و تریبون‏هاى مذهبى نشان‏دهنده نگرانى‏هاى محافل دینى و بعضى مسئولان سیاسى کشور در مورد وضعیت دیندارى مردم و به ویژه جوانانى است که تمامى سالهاى زندگى‏شان را در ظلّ حکومت دینى جمهورى اسلامى سپرى نموده‏اند.                                                                                                    

مقاله حاضر با فراتحلیل 14 پژوهش انجام گرفته در ایران تلاش دارد نشان دهد که تا چه اندازه مطالعات علمى این احساس ناخشنودى و نگرانى از وضعیت مذهبى مردم و به خصوص جوانان را دارد.

ادامه مطلب ...

روش تحقیق فراتحلیل 3

۸ - روش های ترکیب احتمالات

همان طوری که قبلاً گفته شد در فراتحلیل، نتیجه یک پژوهش مطالبی نیست که در فصل نتیجه گیری آمده است؛ آنچه در این روش مطرح است این است که رابطه بین دو متغیر چگونه است. در هر پژوهش انجام شده ای دو دسته اطلاعات استخراج می شود: برآورد اندازه اثر، که توضیح آن به صورت کامل داده شد و سطح معناداری آزمون های آماری که برای تجزیه و تحلیل اطلاعات به کا برده شده است.

روز نتال (1978) هفت روش برای ترکیب احتمالات در مقاله ای که به همین منظور تدوین نموده است مورد بحث قرار داده است. او علاوه بر این روش ها در کتاب خود (1984) به روش های شمارش و بلوک بندی نیز اشاره کرده است. روز نتال پیشنهاد می کند این روش ها ، به غیر از موارد استثنائی، به تنهایی به کار برده نشود. او توصیه می کند که هر یک از این روش ها به همراه p تلفیقی و برآورد اندازه اثر مورد استفاده قرار گیرند. در این قسمت از بحث روش های اصلی تلفیق احتمالات (ترکیب نتایج) مطابق آنچه که روز نتال در منابع تدوین شده در سال های 1984و1978 معرفی کرده است بحث خواهد شد.

ادامه مطلب ...

روش تحقیق فراتحلیل 2

همان طوری که در بالا اشاره شده رایج ترین شاخص های که توسط فراتحلیل گران به کار برده می شود r و d نامیده می شوند. غالباً d برای تفاوت های گروهی  و r در پژوهش های همبستگی به کار برده می شود. البته باید توجه داشت که این دو شاخص را می توان به کمک فرمول های زیر به یکدیگر تبدیل کرد

در فرمول فرق p برابر است با نسبت گروه اول در جامعه و q مساوی p -1 است. این فرمول (r )  در شرایط به کار برده می شود که بین نسبت های گروه اول و دوم به طور طبیعی نابرابری وجود دارد. برای مثال یک نمونه تصادفی افراد سالم و نمونه تصادفی دیگری از افراد بیمار با هم مقایسه شوند. چنانچه p وq برابر باشند از فرمول زیر استفاده می شود.

ادامه مطلب ...

روش تحقیق فراتحلیل 1

اهداف و انتظارات:امید است که این فصل بتواند ما را در موارد زیر یاری دهد تا:

1-                            به اهمیت و نقش روش فرا تحلیل پی ببریم.

2-                            مراحل اجرای روش فراتحلیل را بشناسیم.

3-                            فرمولها و مهارت های آماری و ریاضی لازم درین تکنیک را با مثال ، کاربردی سازیم.

مقدمه:

هدف از فراتحلیل این است که چگونه می توان نتایج پژوهش های انجام شده و نظریه های صورت بندی شده را درعمل به کار برد. در دهه اول سال 1980 وضعیت پژوهش های انجام شده در علوم اجتماعی و انسانی موجب نگرانی علمای علوم ذکر شده گردید. پیشرفت و دستاورد های علمی این شاخه از علم درمقایسه با علوم فیزیکی بسیار کند و ناچیز بود.

ادامه مطلب ...

مدرنیسم و پست مدرنیسم 2

دوران مدرن، دوران نقادی است

در دوران مدرنیته عقل نقاد وارد عرصه‌ی کار شد و نه تنها دین، سنت، اخلاق، زبان و علم را مورد نقادی قرار داد بلکه خودش را هم مورد نقادی قرار داد. بنابراین می‌توانیم بگوییم که نگاه هشیارانه‌ایی که آدمی با بیرون آمدن از محیط غفلت‌آلود سنت به آن دست یافت. نگاه نقادانه هم بود به همین دلیل دوران بعد را که دوران پست مدرنیسم است دوران پست کریتیکال[1] هم نامیده‌اند، انطباق این دو اصطلاح بر هم (یعنی پست مدرن و پست کریتیکال) کاملاً معنی‌دار و روشن است.

هنگامی که آدمی از مدرنیسم می‌گذرد باید از دوران نقادی عبور کند و به ماوراء دوران نقادی برسد که دوران پست مدرنیسم یا دوران پست کریتیکال است در دوران مدرن، عقل علی‌رغم نقد شدن همچنان محترم است و فی‌الواقع جانشین خدا در دوران کهن است اما در دوران پست مدرن، خدا هیچ جانشینی ندارد و صحنه از هر گونه اصل مستقل و مقدسی خالی شده است(سروش، 1384، صص356 و 355).

ادامه مطلب ...

مدرنیسم و پست مدرنیسم 1

زمینه ظهور مدرنیته راجع است به قرن هجدهم و انقلاب صنعتی و دوره‌ی روشنگری که با تلاش متفکران مختلفی از جمله مکتب فرانکفورت ساخته و پرداخته گردید. مدرنیسم مرحله‌ی گذار است که دارای ویژگیهایی چون تکیه بر عقل، اهمیت و محوریت بخشیدن به انسان، فرد باوری، توجه به کنش غایت شناختی (معطوف به هدفمندی)، رواج نوسازی، شکل‌گیری دولت ملی و سلطه‌ی پول می‌باشد.ریشه‌ی پست مدرن را می‌توان در آثار سوروکین، لیوتارد، نیچه، دریدا، ویتگنشتاین و ... یافت که از جوانب مختلفی مورد بحث و بررسی و مقایسه با مدرنیته قرار گرفته است.

پست مدرن نیز دارای ویژگیهایی است که عبارتند از: اهمیت دادن به آزادی انسان، نسبیت گرایی، نقد بر فرد، محوریت بخشیدن به سوژه، گسترش شبکه‌های فراملیتی، نفی فرا روایتها، ساختار پساصنعتی جوامع، تعهد به رفاه انسان‌ها و برنامه‌ریزی اجتماعی، گسترش اقشار یقه سفید و متخصص، رشد و گسترش دولتِ رفاه.

ادامه مطلب ...

روش تحقیق ترکیبی تحلیل محتوا(کمی- کیفی) 2

مهمترین شیوه های کمی تحلیل محتوا عبارتند از :

تحلیل ارزشیابی               و                 تحلیل احتمال وقوع

ادامه مطلب ...

روش تحقیق ترکیبی تحلیل محتوا(کمی- کیفی) 1

انگیزه اصلی کاوش در این تکنیک ، نحوه تبلیغات آلمان در هنگام جنگ دوم جهانی بود که با تکنیکهای گوناگون ابداع شده توسط شخصی به نام گوبل Gobel بطور بسیار موثر مردم کشورهای رقیب و همچنین جامعه آمریکا را تحت تاثیر قرار داده بود.تحلیل محتوا روشی است که می توان آن رادرباره انوع گوناگون پیامها مندرج در آثار ادبی ، مقاله های روزنامه ، اسناد رسمی ، خطابه ها ، اعلامیه سیاسی ، گزارشهای اجتماعات ، برنامه های شنیداری و دیداری وگزارش مصاحبه های نیمه رهنمودی به کار بست ( ریمون کیوی 3220 ). 

*کلید واژه های بحث:

تحلیل محتوا ، عینیت، کیفیت، عمومیت، کمیت، انتظام، اعتبار

ادامه مطلب ...

روش تحقیق پیمایش2

قسمت اول روش پیمایش ارائه گردید که اکنون قسمت دوم نیز آماده و تقدیم می گردد. که از وجه دوم شروع می شود و به منابع ختم می شود.

ادامه مطلب ...

روش تحقیق پیمایش1

روش پیمایش

(این قسمت به همت و همکاری خانم طیبه گودرزی کارشناس ارشد پژوهشگری گرداوری و تهیه شده است.)

توجه : قسمت اول روش پیمایش از ابتدا تا وجه دوم) شکل پاسخها می باشد.

*اهداف و انتظارات:امیدواریم که بتوانیم:

1-      با ارائه ی تعاریفی ، روش پیمایشی و محاسن ومعایب آن را ذکر کنیم.

2-      انواع روشهای توصیفی و تبیینی پیمایشی و طرحهای مختلف آن(پانل و...) را مورد مقایسه قرار دهیم.

3-      انواع مختلف نمونه گیری های احتمالی و غیر احتمالی را تشریح نماییم.

4-      مهارت های آماری جهت پردازش داده های کمی پیمایشی را بیاموزیم.

5-      با تسلط بر مراحل مختلف تهیه ی پرسشنامه و مقیاس سازی برای تحقیق پیمایشی خود یک پرسشنامه و مقیاس بصورت کاربردی بسازیم.

*کلید واژه های بحث:

پیمایش ، توصیف، تبیین، پانل ، نمونه گیری، احتمالی و غیر احتمالی،پرسشنامه،مصاحبه، مقیاس.

* مقدمه:

پیمایش مجموعه ای از روشهای منظم و استاندارد است که برای جمع آوری اطلاعات درباره افراد ، خانواده ها و یا مجموعه های بزرگتر مورد استفاده قرار می گیرد . جمع آوری اطلاعات از طریق پرسش از افرادی که به طور منظم انتخاب شده و در


[1] به نقل از ادوارد جک نی و دیگران « تحقیق پیمایشی راهنمای عمل » ترجمه سید محمد اعرابی و داوود ایزدی 1379

ادامه مطلب ...

روش تحقیق کیفی تحلیل گفتمان 2

-  روش تحلیل گفتمانی فرکلاف( 1995) از سه سطح تشکیل می شود: [6]

سطح اول) توصیف          سطح دوم) تفسیر        سطح سوم) تبیین

5-2-1- سطح اول) سطح توصیف : مجموعه ی ویژگی های صوری که در یک متن خاص یافت می شوند می توانند به عنوان انتخاب های خاصی از میان گزینه های ( واژگان، دستور، ساختهای متنی) موجود در انواع گفتمان هایی تلقی شوند که متن از آنها استفاده می کند. بمنظور تفسیر ویژگی هایی که بصورت بالفعل در یک متن وجود دارد، معمولاً مد نظر قراردادن دیگر انتخاب های ممکن نیز ضروی است؛ یعنی انتخاب  از میان نظام های گزینه ای انواع گفتمان هایی که ویژگی های موجود از آنها اخذ شده اند. در نتیجه در تحلیل متون، کانون توجه دائماً بین آن چه درمتن وجود دارد ونوع گفتمان یا انواع گفتمان هایی که متن از آنها استفاده می کند در نوسان است.

1- اول) ارزش های تجربی، رابطه ا ی و بیانی ...

ادامه مطلب ...

روش تحقیق کیفی تحلیل گفتمان 1

بین متن و جامعه  حلقة رابطی وجود دارد و آن حلقه رابط فرهنگ است چرا که گفتمان نوعی کنش اجتماعی است.

کردار گفتمانی حدواسط میان متن و کردار اجتماعی است و با استفاده از آن مردم از زبان برای تولید ومصرف متن بهره می گیرند وبدان طریق متن به کردار اجتماعی شکل می دهد و همچنین از آن شکل می گیرد. درین تکنیک نیز تبیین و تبیین اجتماعی دخالت و حضور دارد به صورتی که هدف از مرحلة تبیین، توصیف گفتمان بعنوان بخشی از یک فرآیند اجتماعی  است؛ تبیین گفتمان را بعنوان کنش اجتماعی توصیف می کند، و نشان میدهد که چگونه ساختارهای اجتماع گفتمان را تعیین می بخشند.با وجود منابع کمی که درین خصوص وجود دارد و با عنایت به بحث های مربوط به تحلیل محتوا به تشریح این روش می پردازیم.

*کلید واژه های بحث:

تحلیل گفتمان Discourse analysis ، تحلیل انتقادی گفتمان Critical Discourse analysis، متن، کردار گفتمانی ، کردار اجتماعی، توصیف، تفسیر، تبیین.

ادامه مطلب ...

روش تحقیق تاریخی 2

مراحل اساسی یک پژوهش تاریخی عبارتند از :

9-1- تعیین ، محدود کردن و تعریف مسئله : همانند سایر روشهای تحقیق تاریخی نیز شامل انتخاب موضوع ،بیان مسئله و گزاره های تحقیق است. در تحقیق تاریخی بیان مسئله با تفصیل بیشتری صورت می گیرد . زیرا تصویر ویژگی ها و ابعاد مسئله ی تحقیق می تواند تشخیص داده ها مورد نیاز را تسهیل کند و دشواری گردآوری داده های لازم را مجسم سازد.

9-1-1- پاسخ به چهار سوال ذیل می تواند انتخاب موضوع و بیان مسئله را تسهیل کند:

-                                رویداد مورد بررسی در کجا رخ داده است ؟

-                                چه کسانی با این رویداد سروکار داشته اند؟

-                                در چه زمانی این رویداد واقع شده است ؟

-                                چه فعالیتهایی در رابطه با این رویداد صورت گرفته است؟

ادامه مطلب ...

روش تحقیق تاریخی 1

«تاریخ ،بایگانی کامل ، دقیق و با معنایی از موفقیت بشر است. تاریخ عبارت است از تعریف و توصیف وقایع گذشته و تجزیه و تحلیل انتقادی این وقایع به نحوی که حقایق گذشته را روشن و مشخص سازد. به این ترتیب ، تاریخ مطالعه تمام وقایع مربوط به انسانهای گذشته را در بر می گیرد. این مجموعه ، باید به صورت جریانی از حوادث تعریف و تبیین گردد ، زیرا تعریف و توصیف وقایع گذشته ، اگر به صورت جدا از هم انجام گیرد ، بیوگرافی ( شرح حال ) خواهد بود نه تاریخ.» (نبوی 1374، 65) لذا ما درین فصل به انواع، روشها و مراحل و جوانب و گزارش یک پژوهش تاریخی می پردازیم.

*کلید واژه های بحث:

پژوهش تاریخی،تبیین تاریخی ،تاریخ گرایی ، بازیابی علی،گزارشات تاریخی، روش شناسی تاریخی

ادامه مطلب ...

تاکسونومی

بطور کلی آنالیز تاکسونومی عددی یک روش عالی درجه بندی ، طبقه بندی و مقایسه فعالیت های مختلف با توجه به درجه بهره مندی و برخورداری آن فعالیت ها از شاخص های مورد بررسی می باشد.

توانایی های این روش

از توانایی های عمده این روش آن است که قادر است تا اینکه دو عمل را در کنار هم انجام دهد : یکی اینکه مجموعه مورد بررسی را بر اساس شاخص های ارائه شده به زیر مجموعه های همگن تقسیم کند و دیگر آنکه عناصر و اعضاء هر زیر مجموعه همگن را درجه بندی کند.

 این روش همچنین به عنوان مدلی شناخته شده در برنامه ریزی های منطقه ای مطرح بوده که دارای کاربردهای گسترده و متنوع می باشد.

ادامه مطلب ...